Cel ogólny: Zdobycie wiedzy na temat zarządzania zmianą w organizacji oraz nabywanie i doskonalenie umiejętności wdrażania zmian i reagowania na sytuacje trudne.
Adresaci szkolenia: Szkolenie przeznaczone jest dla kadry zarządzającej.
Cele szczegółowe:
- Zrozumienie procesu zmian w organizacji
- Rozwój umiejętności menedżerskich związanych z przygotowaniem i prowadzeniem zmian
- Poznanie sposobów prezentowania pracownikom korzyści wynikających z wprowadzania zmian i zrozumienie konieczności takich działań
- Rozpoznanie reakcji na zmiany różnych grup pracowników
- Określenie głównych barier we wprowadzaniu zmian
- Poznanie zasad prowadzenia skutecznej kampanii informacyjnej w procesie zmian – komunikacja w zmianie
- Zmiana postrzegania sytuacji (od poczucia zagrożenia do osobistego rozwoju)
- Poznanie metod wspierania pracowników w procesie zmiany
- Poznanie zasad i doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w procesie zmiany
Korzyści dla uczestników
Co uzyskają uczestnicy szkolenia po jego ukończeniu:
- Wiedzę na temat mechanizmów rządzących procesem wdrażania zmian organizacyjnych
- Wiedzę na temat skutecznego wdrażania zmian w organizacji
- Wiedzę na temat: motywacji, celów, rodzajów i istoty zmian
- Wiedzę na temat: cyklu procesu zmian i procesów grupowych w sytuacji zmiany
- Umiejętność radzenia sobie z oporem pracowników podczas wdrażania zmian
- Umiejętność skutecznej komunikacji w trakcie wdrażania zmian
- Umiejętność diagnozy potrzeb informacyjnych i nastawienia pracowników na różnych etapach zmiany
- Umiejętność skutecznego radzenia sobie z emocjami
- Umiejętność wspierania pracowników w procesie zmian
- Zrozumienie procesu zmian
Metody szkoleniowe
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi. Uczestnicy są aktywnie włączani w proces szkoleniowy. W trakcie zajęć wykorzystywane są metody: gry szkoleniowe, symulacje, ćwiczenia indywidualne i grupowe, case-study, dyskusja moderowana, praca w parach, praca w małych grupach, mini wykład.
ISTOTA, PRZYCZYNY I CHARAKTER ZMIAN W ORGANIZACJI
- Zmiany w organizacji – potrzeby i źródła zmian organizacyjnych
- Różne podejścia do inicjowania zmian organizacyjnych
- Kreowanie idei zmian
- Proces zmiany organizacyjnej
- Mechanizmy rządzące procesem z mian w organizacji
- Opór wobec zmian – umiejętne rozpoznawanie i pokonywanie
- Przygotowanie strategii zmian - określenie i akceptacja ram zmian.
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ – ROLA LIDERA W ZMIANIE
- Rola lidera w zmianie - zarządzanie, a przywództwo
- Społeczno - psychologiczne aspekty zmian
- Osoba lidera w zmianie – jego przekonania i nastawienia
- Otwarta komunikacja jako źródło autorytetu w zmianach.
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU DO ZMIAN
- Cykl procesu zmian i procesów grupowych w sytuacji zmiany
- Cele i motywacje, wartości - inspirująca koncepcja zmian
- Opór pracowników podczas wdrażania zmian
- Emocje w zmianie – skuteczne radzenie sobie z emocjami
- Budowanie zaangażowania i rozwój osobisty poprzez zmiany
- Warunki skutecznej przemiany - 6 kroków.
UWARUNKOWANIA POWODZENIA ZMIANY (TRÓJFAZOWY MODEL ZMIANY PLANOWEJ)
- Inicjacja
- Implementacja
- Instytucjonalizacja
PLANOWANIE PROCESU ZMIAN
- Zmiana a kultura organizacyjna i klimat organizacyjny
- Określenie ograniczeń krytycznych
- Agenci zmian, kim są i jak ich zidentyfikować.
- Taktyka zmian - plan komunikacji w zmianach
- 7 zmiennych McKinsey’a
- 5 SIŁ PORTERA
- Analiza SWOT
- Twarde i miękkie aspekty zmian - prognozowanie powodzenia zmian
REALIZACJA ZMIAN
- Cele w zmianach - idea poprawy i zerwanie z przeszłością.
- Płynna realizacja zmian
- Monitorowanie i ewaluacja procesu zmian.
- Wzmacnianie postaw i przekonań w zmianie - utrwalanie dobrych nawyków w zespole.
- Co wspiera, a co utrudnia proces zmian – aktywne reagowanie na trudności.